CookiesAccept
Polityka cookies
Czym są pliki cookies?
Poprzez pliki cookies należy rozumieć dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową dostosowaną do jego indywidualnych preferencji. "Cookies" zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
Do czego używamy plików cookies?
Pliki "cookies" używane są w celu dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych. Używane są również w celu tworzenia anonimowych, zagregowanych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości, z wyłączeniem personalnej identyfikacji użytkownika.
Jakich plików cookies używamy?
Stosowane są dwa rodzaje plików "cookies" "sesyjne" oraz "stałe". Pierwsze z nich są plikami tymczasowymi, które pozostają na urządzeniu użytkownika, aż do wylogowania ze strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). "Stałe" pliki pozostają na urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach plików "cookies" albo do momentu ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.Pliki "cookies" wykorzystywane przez partnerów operatora strony internetowej, w tym w szczególności użytkowników strony internetowej, podlegają ich własnej polityce prywatności.
Czy pliki cookies zawierają dane osobowe
Dane osobowe gromadzone przy użyciu plików "cookies" mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.
Usuwanie plików cookies
Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików "cookies" na urządzeniu końcowym. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików "cookies" w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym przesłaniu na urządzenie użytkownika. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików "cookies" dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Ograniczenie stosowania plików "cookies", może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.
- Kategoria: Dla Pacjentów
Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. 2017, poz. 1318 t.j.).
Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
Prawa pacjenta
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Prawa pacjenta na stronie NFZ Oddział Wojewódzki w Katowicach
Szczegółowe informacje na temat zasad przyjęcia pacjentw oraz dokumentów potwierdzających uprawnienia znajdują się na:
https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/prawa-pacjenta/uprawnienia-szczegolne/
Kolejki oczekujących
Prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych
- Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
- Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń.
- Pacjent ma prawo żądać drugiej opinii.
Prawo do informacji
- Pacjent ma prawo do informacji o swoich prawach.
- Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i zakresie świadczeń udzielanych u danego świadczeniodawcy oraz o osobach udzielających tych świadczeń.
- Pacjent ma prawo do informacji o swoim stanie zdrowia.
- Pacjent ma prawo do rezygnacji z otrzymywania informacji.
- Pacjent do ukończenia 16. roku życia ma prawo do uzyskania od lekarza informacji w formie i w zakresie niezbędnym do prawidłowego udzielenia świadczenia!
Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych
- Pacjent ma prawo do poufności – zachowania w tajemnicy wszelkich informacji z nim związanych, a w szczególności o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu i rokowaniu, badaniach i ich wynikach. Bez zgody pacjenta (lub zgody osoby sprawującej opiekę prawną nad pacjentem) nie wolno informować nikogo o jego stanie zdrowia. Pacjent ma prawo wskazać, komu informacje objęte tajemnicą będą przekazywane. Prawo to obowiązuje także po śmierci pacjenta.
Prawo do wyrażenia zgody
- Pacjent, także małoletni, który ukończył 16 lat, ma prawo do wyrażenia świadomej zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego.
- Prawo do wyrażenia zgody ma przedstawiciel ustawowy, a w przypadku jego braku – opiekun faktyczny, jeżeli pacjent:
- nie ukończył 18 lat,
- jest całkowicie ubezwłasnowolniony,
- niezdolny do świadomego wyrażenia zgody.
- Pacjent ma prawo odmówić lub zażądać zaprzestania udzielania świadczenia.
- Prawo do wyrażenia sprzeciwu co do udzielenia świadczenia zdrowotnego, pomimo zgody przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego ma pacjent:
- który ukończył 16 lat,
- ubezwłasnowolniony,
- chory psychicznie lub upośledzony umysłowo, lecz dysponujący dostatecznym rozeznaniem. W takim przypadku wymagane jest zezwolenie sądu opiekuńczego.
Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta
- Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności .
- Pacjent ma prawo do godnego umierania.
- Pacjent ma prawo do obecności bliskiej osoby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej
- Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
Prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- Sprzeciw wnosi się do Komisji Lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta, za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta, w terminie 30 dni od dnia wydania opinii albo orzeczenia przez lekarza orzekającego o stanie zdrowia pacjenta.
Prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
Prawo do opieki duszpasterskiej
Prawo pacjenta do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie
- Dotyczy całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych.
Prawo wyboru
Każdy pacjent korzystający ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ma prawo wyboru:
- w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – lekarza specjalisty spośród wszystkich lekarzy przyjmujących w poradniach specjalistycznych, które mają umowę z NFZ. Wybór placówki medycznej realizującej świadczenia w ramach kontraktu z NFZ jest dowolny;
- w ramach leczenia szpitalnego – dowolnego szpitala, posiadającego umowę z NFZ, na terenie całej Polski.
Skarga pacjenta
Jeżeli pacjent lub osoba go reprezentująca uzna, że prawa pacjenta zostały naruszone, może:
- zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia, a następnie do kierownictwa placówki;
- złożyć skargę do świadczeniodawcy;
- złożyć skargę do Rzecznika Praw Pacjenta;
- zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, który działa przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Lekarskiej, a także przy Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych – jeżeli naruszenie prawa dotyczyło czynności medycznej;
- złożyć skargę do NFZ. Skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska oraz adresu osoby, która ją wniosła, nie zostanie rozpatrzona.
- skierować sprawę do sądu – jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono mu szkodę materialną;
Pacjent ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi.
Skargę w oddziale wojewódzkim NFZ można złożyć na kilka sposobów:
- bezpośrednio w siedzibie Śląskiego OW NFZ, ul. Kossutha 13 w Katowicach od poniedziałku do piątku w godzinach od 08.00 do 16.00,
- w delegaturach (Bielsko-Biała, Częstochowa, Rybnik, Piekary Śląskie) od poniedziałku do piątku w godzinach od 08.00 do 16.00,
- wysłać pocztą na adres oddziału lub właściwej dla siedziby świadczeniodawcy delegatury,
- przesłać skargę na adres e-mail (w sytuacji gdy skarga lub wniosek przesłane za pomocą poczty elektronicznej nie zostały opatrzone podpisem elektronicznym, konieczne jest wskazanie imienia, nazwiska (nazwy) i adresu wnoszącego.
- przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP
Szczegółowe informacje w zakresie sposobu składania skarg i wniosków oraz informacje o systemie ubezpieczeń zdrowotnych można znaleźć na stronie www.nfz-katowice.pl w zakładce: Dla Pacjenta – Jak złożyć skargę lub uzyskać pod numerem telefonu 800 190 590.
Odstąpienie od leczenia
W szczególnie uzasadnionych wypadkach lekarz może nie podjąć lub odstąpić od leczenia pacjenta. Zwłoka w udzieleniu pomocy nie może jednak spowodować niebezpieczeństwa utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia pacjenta. Jeżeli jednak lekarz podejmie taką decyzję, ma obowiązek:
- uprzedzić o tym fakcie pacjenta (jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego) z odpowiednim wyprzedzeniem;
- wskazać pacjentowi lekarza lub zakład opieki zdrowotnej, w którym pacjent ma realne możliwości uzyskania świadczenia;
- uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej.
Więcej informacji na stronie Rzecznika Praw Pacjenta.
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta
bezpłatna Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) - 800 190 590
(z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna pn. - pt. w godz. 8.00 - 18.00
- Kategoria: Dla Pacjentów
Informacje dla pacjentów
Ze względu na ryzyko zakażenia koronawirusem zaplanowane wizyty u lekarza prosimy potwierdzać telefonicznie w dniu wizyty.
Nr tel. 32 75 65 107
Udzielamy także teleporad.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Szanowni Państwo
Z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne oraz w trosce o zdrowie pacjentów naszego oddziału rehabilitacji i osób odwiedzających wprowadzamy z dniem 10 marca 2020 całkowite ograniczenie odwiedzin.
Informujemy, że powyższe zmiany mają charakter wyłącznie profilaktyczny i będą obowiązywać do odwołania. Pacjentów i odwiedzających prosimy o wyrozumiałość i stosowanie się do powyższych zasad.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Zaobserwowałeś u siebie objawy, takie jak : GORĄCZKA, KASZEL, DUSZNOŚĆ I PROBLEMY Z ODDYCHANIEM? Bezzwłocznie powiadom telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną. Nie udawaj się do szpitala bez wcześniejszego uzgodnienia gdzie masz się zgłosić i czy jest to potrzebne.
Całodobowa Infolinia Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Wodzisławiu Śląskim
na temat koronawirusa : 601 499 841
Wszelkie wątpliwości dotyczące swojego stanu zdrowia wyjaśniaj TELEFONICZNIE lub innymi metodami zdalnej konsultacji.
Jesteś na kwarantannie? W przypadku nasilonych objawów zadzwoń pod numer alarmowy 112 lub zgłoś się bezpośrednio do oddziału zakaźnego
– najbliższe oddziały zakaźne :
- Szpital Śląski w Cieszynie, Cieszyn, ul. Bielska 4
- Szpital Rejonowy im. dr Józefa Rostka w Raciborzu , ul. Gamowska 3
- Megrez Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Tychy ul. Edukacji 102
Pamiętajmy o poniższych wytycznych:
- Kategoria: Dla Pacjentów
Leczenie w UE
Podstawy prawne
Portal Polskiej Instytucji Łącznikowej
Leczenie poza granicami kraju – strona Centrali NFZ
Kontakt z Działem Współpracy Międzynarodowej Śląskiego OW NFZ
Informacje dla pacjentów
- Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego
Wnioski o wydanie EKUZ można wysyłać na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. - Rejestracja formularzy serii E100/dokumentów S1
- Wydawanie formularzy serii E100/dokumentów S1
- Miejsca wydawania EKUZ
- Miejsca wydawania i rejestracji formularzy serii E100
- Refundacja poniesionych kosztów leczenia
- Leczenie planowane i transport ekonomiczny
- Kategoria: Dla Pacjentów
W związku z ograniczeniami wynikającymi z kontraktu z NFZ i koniecznością oczekiwania na przyjęcie do leczenia, stwarzamy pacjentom możliwość leczenia odpłatnie poza kolejką.
Wystawiamy faktury (możliwość odliczenia kosztów leczenia od dochodu w rozliczeniu rocznym podatku dochodowego dla osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności).
Poradnia Chirurgii Urazowo – Ortopedycznej
Poradnia Rehabilitacyjna
Dział Fizjoterapii
Oddział Rehabilitacyjny